Work hard, play hard - Reisverslag uit La Jolla, Verenigde Staten van MarcusgoesUSA - WaarBenJij.nu Work hard, play hard - Reisverslag uit La Jolla, Verenigde Staten van MarcusgoesUSA - WaarBenJij.nu

Work hard, play hard

Blijf op de hoogte en volg

05 Februari 2014 | Verenigde Staten, La Jolla

Hier even een wat korter reisverslag over de maand januari! Pim is hier een week geleden aangekomen en we zitten nu in Los Angeles. Maar daarover aan het eind van de maand meer! Ik zal in dit reisverslag wat meer vertellen over mijn stage, zodat jullie ook een beter beeld bij kunnen vormen.

Ik doe dus onderzoek naar de ziekte van Parkinson. Parkinson is een hersenziekte waarbij een bepaalde soort hersencellen afsterven op oudere leeftijd, waardoor zich de symptomen voordoen. Het is nog niet bekend hoe deze ziekte precies ontstaat onder andere doordat het moeilijk is om hersencellen van mensen goed te kunnen bestuderen. Hiervoor heeft de wetenschap een truukje bedacht die onze groep toepast. We nemen namelijk huidcellen van Parkinson patienten die we als het ware “herprogrammeren” naar stamcellen. Stamcellen zijn een soort “basiscellen” die zich in elk soort cel (spiercel, darmcel, etc) kunnen ontwikkelen. Van deze stamcellen maken we weer hersencellen die je dan een stuk makkelijker kunt bestuderen. Hersencellen communiceren met elkaar door middel van elektrische pulsen. Deze kun je meten met de techniek “elektrofysiologie”. Deze techniek pas ik toe tijdens mijn stage om hopelijk verschillen te ontdekken in elektrische eigenschappen tussen de hersencellen van mensen met de ziekte van Parkinson en gezonde mensen. Ik werk veel achter de microscoop waarbij je dus heel precies moet werken omdat je maar 1 cel per keer meet. Ik heb een paar foto’s toegevoegd van een meting van een cel. Hopelijk is dit enigzins te begrijpen, hehe..

Maar naast het harde werken heb ik ook nog allerlei leuke dingen gedaan. Wat ik trouwens nog niet verteld had, was dat op het eind van december mijn fiets gejat was.. Ik had deze namelijk ‘s nachts bij het winkelcentrum laten staan, op slot om een paal heen - maar dat slot hadden ze dus gewoon losgeknipt.. Na twee weken zonder fiets gezeten te hebben (elke dag een half uur heen en een half uur terug naar stage lopen), heb ik een fiets gekregen van iemand die ik via de dansles ken. Super aardig!

Ik ben deze maand ook met surfles begonnen. Ik heb inmiddels twee lessen in het water gehad. Het is echt super gaaf! Tijdens de eerste les in de zee was het me al gelukt om op twee golven een paar seconden op het surfboard te staan. Daarna kickte de vermoeidheid er in en lukte het niet meer zo goed.. Afgelopen zaterdag ging het wel weer heel goed en heeft Pim lekker veel foto’s als bewijsmateriaal kunnen nemen (zie foto’s).

Op een zaterdag ben ik naar het Cabrillo monument wezen kijken. Dat is een monument over de Portugese ontdekkingsreiziger Juan Rodriguez Cabrillo die in 1542 San Diego heeft ontdekt. Vanuit daar heb je hele mooie uitzichten over San Diego, Mexico en de oceaan.

Ik was ook nog uitgenodigd voor een kaas/chocoladefondue-avond bij Justin. Fonduen had ik nog nooit gedaan en het was erg lekker! Die avond heb ik ook nog een aantal leuke foto’s genomen.

Voor de rest natuurlijk veel gewerkt en daarnaast ook in het weekend gefeest ;-)

Volgende maand een verslag en veel foto’s van onze reis door California!

  • 05 Februari 2014 - 17:26

    Jan En Marie-Jose:

    Hé Mark ( en Pim )

    Mooi werk, zeg met die stamcellen, die hersencellen kunnen worden.
    Gemakkelijk voor mensen met weinig verstand: gewoon wat stamcellen hersencellen laten worden
    en terug planten...... en een slimmerik is geboren.....
    ( die foto's van cellen, hebben we niet kunnen bestuderen, waren niet toegevoegd. Jammer )

    En ja die surffoto's!! STOER!!

    Wij wensen jou, samen met Pim, twee hele geweldige vakantieweken.
    Dikke kus.


  • 05 Februari 2014 - 17:31

    :

    Bedankt! Jullie zijn te snel! Die foto's worden allemaal op het moment toegevoegd! Langzaam internet hier in het motel..

  • 05 Februari 2014 - 18:11

    Maxim :

    nice! Keep on blogging!

  • 06 Februari 2014 - 02:58

    RikvK:

    haha die foto's van die cellen kan is vrij weinig mee, maar ziet er wel cool uit ;)
    Veel plezier op jullie roadtrip door Californië en tot de volgende blog!
    Groetjes Rik

  • 08 Februari 2014 - 02:30

    Audrey:

    Vind ik leuk ;)
    Goed bezig daar!! Geniet ervan! X

  • 09 Februari 2014 - 23:33

    Marion:

    Ga zo door Mark, en geniet de laatste weken met volle teugen met Pim! xxx

  • 18 Februari 2014 - 07:53

    Leonie:

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat Mark! Veel plezier met Pim! (durft hij niet op foto's?) kus, Leonie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 21 Nov. 2013
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 3953

Voorgaande reizen:

23 November 2013 - 19 Juli 2014

San Diego

Landen bezocht: